Katarzyna Zajączkowska: giganci fast fashion mogą spać spokojnie
Eko-edukatorka, która prześwietla branżę fast fashion i ujawnia, co z nią jest nie tak. Autorka podcastu "Odpowiedzialna Moda". - W pogoni za szybkim zyskiem straciliśmy z oczu człowieka i przyrodę. Zamieniliśmy jakość na ilość, a rzemiosło na wyzysk - mówi Katarzyna Zajączkowska.
Eko-edukatorka, blogerka oraz autorka podcastu "Odpowiedzialna Moda". Rozczarowana światem, którym rządzi szybka moda, postanowiła iść pod prąd. Nagłaśnia, edukuje i otwiera oczy, pokazując, że nie tędy droga.
Współczesna moda ją rozczarowała
Przez kilkanaście lat tworzyła kolekcje dla wiodących marek odzieżowych w Polsce. Projektując i zarządzając zespołami, poznała od podszewki specyfikę pracy w korporacjach i małych, polskich firmach. Śledziła trendy, spinała budżety i spełniała modowe zachcianki klientów. Jednak ta branża coraz bardziej zaczęła ją rozczarowywać.
W pogoni za szybkim zyskiem straciliśmy z oczu człowieka i przyrodę. Zamieniliśmy jakość na ilość, a rzemiosło na wyzysk. I mówię to jako absolwentka projektowania ubioru i ekonomii, która rozumie, że moda to biznes, który musi zarabiać! - mówi Katarzyna Zajączkowska.
Od dziesięciu lat wykłada w Krakowskich Szkołach Artystycznych, poświęcając odpowiedzialnej modzie coraz więcej czasu i uwagi. Na zajęciach projektowania ubioru no waste wspólnie ze studentami szuka nowych rozwiązań dla problemów branży.
Edukuje również w internecie. Nagrała ponad sto podcastów z serii "Odpowiedzialna Moda". Jest również aktywna na Instagramie, gdzie dzieli się swoimi przemyśleniami.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Robi wszystko, by udowodnić, że etyczna i ekologiczna moda to nie mrzonka, a jedyna ścieżka rozwoju dla branży i ulga dla świata.
Nie jest mi wszystko jedno. Wierzę, że nadzieja to w dzisiejszych, obolałych czasach forma buntu, a aktywizm zapobiega depresji.
Marki karmią się naszymi kompleksami
Katarzyna Zajączkowska lubi prowokować do myślenia. Często skłania czytelników do refleksji nad swoimi wyborami.
"W obrazkowym świecie mediów społecznościowych nieustannie porównujemy się z innymi, a poprzeczka zawieszona jest w chmurach. (...) Przekonano nas, że zakupy relaksują skuteczniej niż kontakt z czymś żywym - naturą lub drugim człowiekiem" - pisała w felietonie dla WP Kobieta.
Przyznaje, że marki żerują na kompleksach wielu kobiet. - Legenda głosi, że gdyby pewnego dnia wszystkie kobiety obudziły się zadowolone z siebie, branżę mody i beauty czekałoby bankructwo. Póki co, giganci fast fashion mogą spać spokojnie. Biznes się kręci, bo miliony z nas wierzą, że marki wiedzą lepiej, jakie kolory i fasony mamy nosić w danym sezonie, a wizerunek to najważniejsza sprawa dla kobiety - stwierdziła gorzko.
Czytaj także: Katarzyna Zajączkowska: Nieustanne dbanie o wygląd stało się dla wielu kobiet obciążającym trzecim etatem
Katarzyna Zajączkowska jest nominowana w Plebiscycie #Wszechmocne w kategorii "Dla Planety"