#wszechmocne

Marta Strzyżewska: Płeć nie determinuje skali sukcesu

Autor: Robert Kędzierski / Data: 20.11.2024
Marta Strzyżewska, dyrektor zarządzająca ds. marketingu PZU

- Każdy obszar naszego życia potrzebuje kobiet liderek. Szczególnie biznes, dla którego różnorodność, odmienny punkt widzenia oraz kompetencje, zarówno te twarde, jak i te miękkie mają ogromne znaczenie – podkreśla Marta Strzyżewska, dyrektor zarządzająca ds. marketingu i zaangażowań społecznych w PZU.

Biznes potrzebuje kobiet liderek

Za nami trzecia edycja prestiżowego plebiscytu #Wszechmocne, organizowanego przez redakcję Kobieta WP. Podczas uroczystej gali uhonorowano wybitne kobiety w jedenastu kategoriach, między innymi w dziedzinie biznesu, nauki, sztuki i działalności społecznej. Jednym ze sponsorów wydarzenia był PZU.

- Każdy obszar naszego życia potrzebuje kobiet liderek. Szczególnie biznes, dla którego różnorodność, odmienny punkt widzenia oraz kompetencje, zarówno te twarde, jak i te miękkie mają ogromne znaczenie – podkreśla Marta Strzyżewska, dyrektor zarządzająca ds. marketingu i zaangażowań społecznych w PZU, która podczas gali Wszechmocne wręczała nagrodę w kategorii biznes.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Płeć nie jest najważniejszym czynnikiem w biznesie

– Na szczęście żyjemy w czasach, w których płeć już nie determinuje skali sukcesu. Patrząc na rynek z perspektywy dwóch ostatnich dekad widzimy zdecydowany wzrost liczby kobiet zajmujących wysokie menażerskie stanowiska i pełniące funkcję członkiń zarządów. Diametralnie zmieniło się też postrzeganie kobiet bizneswoman w oczach społeczeństwa. Wszystko dzięki temu, że kobiety liderki udowodniły swoim działaniem, że mogą wnieść, i wnoszą, do organizacji kluczowe kompetencje, zarówno te twarde, jak i te miękkie związane np. z budowaniem relacji. Potrafimy łączyć wiele ról zawodowych, społecznych, rodzinnych i osiągamy świetne rezultaty.

Nasza rozmówczyni podkreśla, jak istotne znaczenie ma umiejętność budowania efektywnych zespołów. – Kobiety liderki mają niezwykłe umiejętności społeczne związane z budowaniem skutecznych i różnorodnych zespołów. Jesteśmy świadome, że powodzenie danego przedsięwzięcia zależy od ludzi, z którymi pracujemy. Sukces to praca zespołowa – dodaje Strzyżewska.

Marta Strzyżewska zwraca także uwagę na znaczenie ciągłego rozwoju. – Obecnie dostęp do wiedzy jest nieograniczony, wystarczy motywacja i chęć do działania. Do wyboru mamy ofertę studiów pierwszego i drugiego stopnia, różnego rodzaju studia podyplomowe czy kursy menadżerskie MBA. Możemy dokształcać się także online w domu i stosunkowo niskim kosztem. Moje studia, a było ich wiele, dały mi stabilną bazę oraz nauczyły w jaki sposób wykorzystywać w sferze zawodowej to czego się nauczyłam. Zaś praca w różnych organizacjach pozwoliła mi zdobyć, tak ważną dla mnie, różnorodność w doświadczeniu i poszerzyła marketingowe horyzonty – dodaje.

Edukacja finansowa wymaga poprawy

Wydajemy niemałe pieniądze na kolejne kursy i certyfikaty, samochody, zmieniamy mieszkanie i przy tym wszystkim zapominamy o zabezpieczeniu przyszłości swojej i bliskich. – Edukacja finansowa, szczególnie w zakresie zabezpieczenia emerytalnego, jest wciąż poza nawiasem zainteresowania milionów Polaków. Ten temat, już od najmłodszych lat wymaga większej uwagi i uczenia dzieci co należy robić, żeby w dorosłym życiu osiągnąć stabilność finansową – tłumaczy nasza rozmówczyni.

Strzyżewska podkreśla znaczenie wczesnego rozpoczęcia oszczędzania. – Pierwszym krokiem jest to, żeby uświadomić sobie, że jeżeli nie zadbam o finanse już teraz to moja sytuacja w wieku emerytalnym będzie gorsza. To nie musi być od razu 20 proc. wynagrodzenia. Niech to będzie na początek 5 proc., warto wyrobić sobie systematyczność oszczędzania. Wciąż, my jako Polacy, myślimy krótkoterminowo, interesuje nas przeważnie co tu i teraz. Trudniej nam patrzeć długofalowo w przyszłość i zabezpieczyć z wyprzedzeniem to co może się wydarzyć. Dlatego warto edukować, przekonywać, wskazywać dobre rozwiązania – dodaje.

Tu i teraz również warto ubezpieczyć

Strzyżewska zwraca także uwagę na rolę właściwego zabezpieczenia naszego domu, auta, biznesu czy wyjazdu na narty. – Ubezpieczenie daje gwarancję bezpieczeństwa i pewność pomocy finansowej i medycznej w trudnej sytuacji. Jednak nie wystarczy mieć jakiekolwiek ubezpieczenie. Ochrona powinna być dopasowana do naszych indywidualnych potrzeby. Warto więc zwrócić szczególną uwagę – czy mamy odpowiednie sumy ubezpieczenia, czy mamy odpowiedni zakres ochrony i czy mamy na pewno uwzględnione te ryzyka, które mogą być dla nas bardziej prawdopodobne." – wyjaśnia.

Ekspertka zachęca też, by o ubezpieczeniach rozmawiać. – Ubezpieczyciele mają sieci dobrze wyszkolonych agentów. Warto z nimi porozmawiać, dopytać i poświęcić czas przed zakupem ubezpieczenia na to, żeby poznać jego warunki i dostosować polisę do swoich potrzeb – dodaje na koniec ekspertka. Tegoroczna edycja plebiscytu #Wszechmocne pokazała, że coraz więcej firm dostrzega potencjał kobiet w biznesie i aktywnie wspiera różnorodność w miejscu pracy. PZU, jako jeden z największych ubezpieczycieli w Polsce, nie tylko docenia rolę kobiet w organizacji, ale także aktywnie angażuje się w edukację finansową społeczeństwa.