Aleksandra Włodarczyk - walczy z fast-fashion

Aleksandra Włodarczyk przyznaje, że modą była zafascynowana od dzieciństwa. Jednak po 20 latach pracy w tej branży ów świat zaczął ją frustrować i przygnębiać, więc... postanowiła go zmieniać. Jej starania zauważyła m.in. Komisja Europejska.
Aleksandra Włodarczyk postawiła sobie za cel przyczynić się do zmian w branży modowej. Przeszła przez wiele różnych stanowisk związanych z tym kierunkiem kariery - była mi.in. analitykiem sprzedaży, kupcem fast-fashion oraz dyrektorem ds. rozwoju biznesu. Swego czasu miała również własną firmę, która produkowała odzież fast-fashion dla sieci odzieżowych. I mimo swojej miłości do mody, zauważyła, jak wiele rzeczy nie działa prawidłowo.
Dziś Aleksandra Włodarczyk uświadamia, że można mieć zdrowe podejście do mody, które wiąże się z dbaniem o planetę. Proekologiczna działaczka od stycznia 2025 roku pełni funkcję Ambasadorki Europejskiego Paktu Klimatycznego przy Komisji Europejskiej. Polka należy do grona eksperckiego programu Climate Leadership UNEP/GRID.
Co więcej współpracowała też w roli eksperki przy Okrągłym Stole na rzecz Zrównoważonej Mody organizowanym przez UN Global Compact Network Poland, tym samym wspierając inicjatywy ONZ w zakresie zrównoważonego rozwoju w branży mody.
Za ten wkład zostaje nominowana w plebiscycie #Wszechmocne w kategorii #Wszechmocne dla planety.
"Poczułam, że nie mogę być częścią tak niesymetrycznego i krzywdzącego systemu"
Momentem zwrotnym była podróż do Bangladeszu, kiedy była już właścicielką swojego biznesu.
- Właśnie tam uświadomiłam sobie, jak ogromnym kosztem – dla środowiska i ludzi – powstają nasze ubrania. Masowa produkcja mody to nie tylko niepotrzebne obciążenie dla planety, ale także naruszenie podstawowych praw człowieka - wspomniała w wywiadzie dla well.pl.
W międzyczasie pojawiła się też pandemia COVID-19 - to wówczas, z dnia na dzień, duże marki przestały wspierać dostawców, nie przejmując się, że zostawiają na lodzie ludzi, głównie pracujące w fabrykach kobiety, bez środków do życia.
- Frustracja przerodziła się w agresję i przemoc, a ja poczułam, że nie mogę być częścią tak niesymetrycznego i krzywdzącego systemu. Po blisko ośmiu latach rozwoju zdecydowałam się zamknąć firmę, co było jednocześnie końcem jednej drogi zawodowej i początkiem nowej, bardziej świadomej i odpowiedzialnej - mówiła w tej samej rozmowie.
Na skalę światową
Aleksandra Włodarczyk wprost opowiada o tym, ile złego niesie ze sobą fast fashion, poruszając najbardziej niewygodne tematy. Stara się edukować, a także wspierać firmy odzieżowe, które chcą zmieniać się na lepsze. Prowadzi też konto na Instagramie - Świadomy Konsument Mody, na którym znajdziemy m.in. informacje dotyczące greenwashingu, nowinek ze świata mody - zarówno tych obiecujących, jak i obnażających problemy.
Pozostałe nominowane w kategorii #Wszechmocne dla planety poznasz TUTAJ.