Zofia Chylak – projektantka, która łączy tradycję z nowoczesnością
Zofia Chylak prowadzi swoją markę już od przeszło dekady. Projektując unikalne i jakościowe akcesoria, nawiązuje do tradycji kolejnych regionów Polski. Jest mistrzynią łączenia folkloru z nowoczesnym sznytem, a tożsamość marki buduje niezwykle świadomie. Czyżby to stało za jej sukcesem?
Chętnie czerpie z rodzimego dziedzictwa. W swoich projektach odnosi się do kolejnych dziejów polskiego folkloru. Balansuje między romantyzmem a nowoczesnością.
W pogoni za tradycją
– Można to nazwać przypadkiem. Od tak dawna kolekcjonuję książki o lokalnym folklorze, że przestałam widzieć ich wpływ na moje projekty. Zazwyczaj związki odkrywam po fakcie – mówi Zofia Chylak w rozmowie z "Vogue Polska". – Lubię to, co dawne tłumaczyć na współczesny język. To dla mnie sposób przypominania o tradycji – dodaje projektantka.
W zeszłym roku Zofia Chylak stworzyła kolekcję nawiązującą do stroju żywieckiego i tamtejszej tradycji hafciarskiej. W efekcie akcesoria zostały uzupełnione o zdobne tłoczenia oraz cienkie tasiemki zawiązane na kokardki. W tym roku, w ramach letniej kolekcji, torebki i buty przyozdobiła kwiatami, które nawiązują do wilanowskich tradycji z nadwiślańskiego Urzecza.
Warto też wspomnieć o specjalnej linii Heritage z elementami stworzonymi przez polskich artystów-rzemieślników m.in. koronkowymi kołnierzami. Jej projekty zyskały uwielbienie zarówno wśród polskich gwiazd, jak zagranicznych "fashion icons". W zeszłym roku z torebką Chylak pokazała się Kelly Rutherford znana z serialu "Plotkara".
W 2025 r. na Milan Design Week – na prestiżowej wystawie "Romantic Brutalism", zorganizowanej przez Fundację Visteria i kuratorowaną przez Federicę Salę, Chylak zaprezentowała dwie wyjątkowe kreacje wykonane z tradycyjnej polskiej koronki czółenkowej (z Bobowej): ręcznie plecione przez lokalnych rzemieślników motywy – stokrotki, lilie i liście kasztanowca – łączyły folklor z nowoczesną, dramatyczną estetyką
Chylak – historia marki i projektantki
Zofia Chylak założyła swoją markę w 2014 roku. Specjalizuje się w skórzanych torebkach, które są szyte w Polsce z dbałością o każdy detal. W 2023 roku dodała do swoich kolekcji także buty, które powstają w niewielkiej, rodzinnej manufakturze we Włoszech. Zofia Chylak uczyła się projektowania w Proenza Schouler w Nowym Jorku oraz w atelier Nicolasa Caito, który jest uznawany za najlepszego nowojorskiego konstruktora.
– Torebka, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, to coś więcej niż tylko ładny dodatek. Zależy mi na tym, żeby była zarówno praktyczna jak i ładna, ponadczasowa i modna jednocześnie – podkreśla projektantka.
Pozostałe nominowane w kategorii #Wszechmocne w biznesie poznasz TUTAJ.